تازه های کتابدنیای کتاب

کاهش ۷ هزار عنوان کتاب تولیدشده طی یک سال گذشته

آمار خانه کتاب و ادبیات در بازه زمانی یک ساله از آبان‌ سال‌های 1400 تا 1401 عددی نزدیک به ۱۱۳ هزار عنوان چاپ اولی و تجدید چاپ را نشان می‌دهد؛ این در حالی است که این عدد در بازه ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ کاهش 7 هزار عنوانی را تجربه می‌کند.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، از ۶ هزار و ۸۷۳ عنوانی که در مهر سال‌جاری روانه بازار نشر شده‌اند، ۵ هزار و ۶۹ عنوان تألیفی و یک هزار ۸۰۴ عنوان هم ترجمه‌ای و البته ۳ هزار و ۹۲۳ عنوان چاپ اولی بودند و ما بقی عناوینی هستند که تجدید چاپ شدند. به طور کلی در مهرماه صنعت نشر کشورمان ۳ هزار و ۹۲۳ عنوان تولید داشته است که این عدد در سال گذشته ۴ هزار و ۳۴۱ عنوان بوده است.

اما در آمارهایی که وزیر ارشاد و یا مسؤولان درباره عناوین تولید شده در یک‌ سال می‌دهند مجموع آثار چاپ‌ اولی و تجدید چاپی است و احتمال می‌رود که امسال این عدد کاهش قابل توجهی داشته باشد. چرا که آمار خانه کتاب و ادبیات در بازه زمانی یک ساله از آبان‌ماه سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ عددی نزدیک به ۱۱۳ هزار عنوان را نشان می‌دهد این در حالی است که این عدد در بازه ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ بیش‌ از ۱۰۶ هزار عنوان را به نمایش می‌گذارد. با این حساب، امسال ما شاهد کاهش ۷ هزار عنوانی در تولیدات صنعت نشر خواهیم بود.

قیمت کل در مهرماه‌های سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱

البته حجم اقتصادی بازار نشر در مهرماه سال جاری ۸۰۰ میلیارد تومان بوده که در سال‌های قبلش هم این عدد به ترتیب ۶۷۲ و ۶۲۳ میلیارد تومان بوده است، اما با افزایش حجم مالی که از افزایش قیمت ۳۰ هزار تومانی در هر جلد نشأت می‌گیرد، کاهش ۲۱۴ هزار نسخه‌ای در سال‌ جاری نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته داریم.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه