تازه های کتابدنیای کتاب

کتابفروش اراکی، مغازه‌اش را در اعتراض به تخفیف‌های نامتعارف تعطیل کرد

مدیر پاتوق کتاب اراک می‌گوید از پنج‌شنبه‌ گذشته، فروشگاهش را به خاطر فعالیت نمایشگاه‌هایی با تخفیف‌های نامتعارف و بالای 50 درصد بسته‌ است.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، بهزاد دارابی، مدیر پاتوق کتاب اراک درباره بسته شدن این کتابفروشی به خاطر نمایشگاه‌هایی که در شهر اراک برگزار می‌شود، گفت: «در این شهر نزدیک به ۶۰ روز نمایشگاه‌های با تخفیف بالا برگزار شده است و این نمایشگاه‌ها از چند جنبه مشکلاتی ایجاد می‌کند.»

دارابی مشکلات را این‌گونه بیان می‌کند: «این نمایشگاه‌ها کتاب‌هایی با ویژگی‌های فنی و محتوایی ضعیف توزیع می‌کنند به دلیل اقلیت بودن کتابفروشان ما در هیچ صنف دیگری نمی‌بینیم که از ۱۰۰ روز ۶۰ روزش نمایشگاه‌های مرتبط با آن صنف باشد، اما در حوزه کتاب این مسأله مکرر اتفاق می‌افتد. با توجه به نکات قبلی هزینه‌های کتابفروشی در کوتاه‌مدت قابل تامین نیست و امکان تعطیلی کتابفروشی‌های کتاب‌محور وجود دارد. البته با شروع هر نمایشگاه فروش ما به قدری افت می‌کند که دیگر تامین هزینه‌ها ممکن نیست.»

وی گفت: «با توجه به گرانی و حذف کتاب از سبد خانواده، خرید از این نوع نمایشگاه‌ها و دستفروشان در راسته خیابان انقلاب نیز افزایش پیدا کرده است. اما قیمتگذاری این نوع آثار چند برابر نسخه دارای مجوز است و به همین دلیل عدد تخفیف بالاست و زمانی هم که تخفیف می‌خورد هم قیمت با نسخه استانداردش می‌شود.»

در صفحه رسمی این کتابفروشی نیز متنی به قرار زیر منتشر شده است: «خواسته ما اجرای قانون است. تخفیف‌های ۵۰ درصدی غیرقانونی و وجود این نمایشگاه نتیجه‌ای جز کتابزده شدن افراد ندارد. تخفیف‌های کتابفروشی‌های ثابت که به صورت فصلی ارائه می‌شود در اصل یارانه دولت به مردم است و کتابفروشی تخفیفی ارائه نمی‌کند.»

او همچنین اعلام کرده است که «طبق آیین نامه اجرایی ماده ۸۴ قانون اصناف، اتحادیه کتابفروشان و اصناف اراک موظف به پلمب این نمایشگاه‌ها هستند.»

این کتابفروش از اداره کل آموزش و پرورش خواسته است: با وجود اطلاع از کیفیت این نمایشگاه‌ها از اجاره محیط به نمایشگاه‌های مذکور خودداری کند.

پاتوق کتاب اراک تهدید کرده است که در صورت بی‌نتیجه بودن پیگیری‌هایش، پاتوق کتاب به صورت دائمی تعطیل یا به شخص دیگری واگذار شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه