دنیای کتاب

کتاب‌ چاپی برای کودکان بهتر است

به گزارش خوشه به نقل از کلیک اورلاندو، محققان دانشگاه میشیگان آمریکا می‌گویند هرچند آشنایی کودکان و حتی استفاده آنها از ابزارهای الکترونیک برای رشد سلامت روانی مفید و حتی ضروری است ولی در مورد مطالعه کتاب وضع کاملاً تفاوت دارد. محققان این دانشگاه در تحقیقی روی کودکان زیر شش سال به این نتیجه رسیدند که خواندن کتاب‌های چاپی سنتی بهتر از انواع الکترونیک آن است.

دکتر «تیفانی مانزر» پزشک متخصص اطفال و استاد رفتارشناسی دانشگاه میشیگان اعتقاد دارد خواندن کتاب برای کودکان یکی از ضروری‌تری آموزش‌هایی است که والدین می‌توانند در جهت رشد و پرورش کودکان خود انجام دهند. وی می‌گوید والدین بهتر است از کتاب‌های چاپی برای خواندن داستان برای کودکان خود استفاده کنند و آنها را از سنین پایین با این کتاب‌ها ‌آشنا کنند. هرچند ابزارهای دیجیتال و الکترونیک از جذابیت و محبوبیت بالایی حتی در کودکان با سنین پایین برخوردار هستند، ولی به نظر می‌رسد کتابهای چاپ شده مفیدتر هستند.

این استاد دانشگاه گفت: نوزادان و کودکان سنین پائین‌تر در مرحله‌ای از رشد و تکامل قرار دارند که باید با اطراف خود ارتباط برقرار کنند و تنها کتاب‌های چاپ شده از طریق لمس و مشاهده مستقیم تصاویر این قابلیت را در اختیار کودکان قرار می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد کودکان با لمس کتاب‌های داستان و تصاویر آن می‌توانند بدون واسطه با اجتماع اطراف خود ارتباط برقرار کنند ولی این ارتباط با کتاب‌های الکترونیک کمتر اتفاق می‌افتد.

دکتر مانزر می‌گوید بررسی های انجام شده بین رابطه کودکان و والدین نشان می‌دهد کودکانی که در سنین پایین با کتاب‌های چاپی ارتباط داشتند نسبت به کودکان در تماس با وسایل الکترونیک، توانایی بالاتری در تکلم و تلفظ لغات را داشتند. وی اعتقاد دارد کتاب‌های چاپی همان نقشی را برای زبان آموزی و ارتباط با اجتماع ایفاء می‌کنند که تمرین بدنی برای ورزشکاران قبل از برگزاری مسابقه انجام می‌دهد.

تیم تحقیقاتی دانشگاه میشیگان به رهبری دکتر مانزر تحقیقی روی کودکان در کلینیک تخصصی این دانشگاه انجام دادند و مشاهدات نتایج جالب توجهی به دست داد. آنها گفتند کودکانی که تبلت یا هر وسیله الکترونیک دیگری استفاده می‌کردند نسبت به والدین خود بی‌توجه بودند ولی کودکان دارای کتاب‌های چاپ شده ارتباط بیشتری با اطرافیان نشان دادند.

آمارها نشان می‌دهد خود والدین نیز بیشتر علاقه دارند از کتاب‌های چاپی برای مطالعه و خواندن داستان برای کودکانشان استفاده کنند چون آنها را به یاد کودکی خودشان می‌اندازد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه