اخبار انجمنتازه های کتابدنیای کتاب

گزارش سفر استانی فارس + تصویر

سفر دو روزه مدیر عامل انجمن کتابفروشان خوشه و بازدید از کتابفروشی های استان فارس

استان فارس 51کتابفروشی فعال دارد که سهم جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی از این تعداد 9 کتابفروشی ، پاتوق کتاب شیراز، مصیر، روشنا (اکبرآباد)، روشنا(کوار)، جبهه کتاب(فسا)، کتابشهر(کازرون)، پاتوق کتاب (نی ریز)، پاتوق کتاب (مهر) و پاتوق کتاب (کازرون) است.
اولین دیدار راهی با جناب آقای سلطانیان مدیریت کتابفروشی مصیر بود. این فروشگاه در شهرک گلستان شهر شیراز واقع شده و دو بخش مختلف دارد، بخش اول کتب عمومی و یک بخش مجزا مخصوص به کودک و نوجوان بود. آقای سلطانیان اهتمام ویژه‌ای برای مخاطب کودک و نوجوان دارند و سعی کرده‌اند با تولید محتوای تربیتی و برگزاری جلسات دوره‌ای در محیط فروشگاه به این مهم دست یابند. ایجاد فضایی در کتابفروشی برای مشاوره تربیتی از جمله این موارد بود.

کتابفروشی روشنا دومین مقصد بازدیدها بود. این کتابفروشی در شهر کوار می باشد و 53 کیلومتر با شهر شیراز فاصله دارد که مدیریت آن بر عهده آقای محمد امین مهدوی است. قفسات مرتب کتاب، فضا سازی زیبا و به روز بودن کتاب‌ها در قفسات از ویژگی‌های این کتابفروشی بود و برگزاری میزهای مشترک با هیئات و مساجد و برپایی جریان وقف در گردش کتاب در شهرستان از نکات ویژه کتابفروشی ایشان بود.

آقای مهدوی در روستای اکبرآباد شهرستان کوار نیز یک شعبه دیگر از کتابفروشی روشنا را راه اندازی کرده بودند. از نظر موقعیتی در کنار مسجد روستا قرار گرفته بود. این کتابفروشی اگرچه نسبت به کتابفروشی دیگر متراژ کمتری داشت اما توانسته بود صلابت و روح حاکم بر کتابفروشی خوب را حفظ کند.

در دسترس‌ترین و مجهزترین کتابفروشی جبهه فرهنگی که در شهر شیراز قرار دارد کتابفروشی پاتوق کتاب است. این کتابفروشی با متراژ 140 متر، طراحی،قفسه بندی و چیدمان مناسب توانسته بود مقدار بسیار زیادی از ویژگی‌های یک کتابفروشی خوب را به خود اختصاص دهد. آقای رحمانی برای اداره فروشگاه خود از نیروی جوان و نوجوان کمک گرفته بودند و همین امر طراوت خاصی به چیدمان قفسه‌ها و فضای کتابفروشی داده بود. ایجاد قفسات مجزای پرفروش و تازه‌ها در ورودی فروشگاه از دیگر مزیت‌های قفسه بندی این کتابفروشی است.

اولین دیدار با مسئولین فرهنگی استان با آقای نمازی، مدیر حوزه هنری استان فارس صورت گرفت در ابتدا آقای راهی ضمن تشکر از ترتیب دادن این دیدار مسائل اساسی کتابفروش‌های استان را مطرح ساختند و از آقای نمازی خواستند که جهت رفع این مشکلات، کتابفروشان را همیاری کنند. بحث ملک کتابفروش‌ها و برگزاری رویدادهای مشترک از جمله این موارد بود.

آقای نمازی گفتند: کتاب و فعالیت اقتصادی بازار کتاب در شیراز وضعیت خوبی دارد و گواه این مطلب هم تعدد کتابفروشی‌ها و قشر کتابخوان شهر است. در پایان آقای راهی و نمازی بر لزوم همکاری و تعامل بیشتر و پیگیری ‌های لازم بین هر دو نهاد جهت ساماندهی و راهبری جریان فکری جبهه فرهنگی تاکید کردند.

دیدار بعدی با مدیر کل ارشاد استان فارس، آقای قانعی، بلافاصله بعد از دیدار با آقای نمازی صورت گرفت. آقای راهی به تبیین نظام مسائل انجمن خوشه و دغدغه‌های کتابفروشان جبهه فرهنگی اشاره نمودند. بحث ملک، مالیات، تعرفه‌های فرهنگی، نمایشگاه‌های 50 درصدی  از جمله آن ها است.

در خصوص نمایشگاه‌های 50 درصدی آقای قانعی گفتند که در گذشته نامه زده‌اند و این کتابفروشان را از سطح شهر جمع کرده‌اند که البته در شهرستان‌های اطراف و برخی نقاط دیگر استان هنوز تبلیغات نمایشگاه‌های 50 درصدی به چشم می‌خورد. در خصوص بحث مالیاتی گفتند که پیگیر بندهای قانونی آن برای تسهیل کار کتابفروشان و معافیت مالیاتی آنها هستند.

از دیگر دیدارهایی که بطور مجزا با مسئولین فرهنگی استان فارس صورت گرفت، دیدار با آقای اکبر بانشی،دبیر قرارگاه خاتم استان فارس بود که در روز آخر سفر در دفتر ایشان به اتفاق آقای فیروزی، مدیر نهاد کتابخانه‌های استان و مدیر کتابفروشی جبهه کتاب(فسا) و آقای یزدان شناس صورت گرفت. در این دیدار به آسیب شناسی جبهه فرهنگی و راهکارهای برون رفت از این آسیب اشاره شد. 

 

یکی از اهدافی که انجمن خوشه در سفرهای خود دنبال می‌کند برگزاری دیدار همدلانه در استان‌هایی است که بیش از 4 عضو در آن حضور دارند. اولین دیدار همدلانه به لطف خدا در استان فارس صورت گرفت که نتایج و دستاورد های خوبی داشت و قرار بر این شد این جلسات به صورت مداوم  در استان فارس با دبیری آقای فیروزی برگزار گردد.

کتابگردی
در این سفر علاوه بر این کتابفروشی از دیگر کتابفروشی های استان فارس نیز بازدید شد؛ کتابفروشی بین المللی، دارالکتب شهید مطهری، کتابسرای قائم، کتابفروشی عبدالهی، کتابفروشی خوارزمی2، کتابسرای زند، کتابفروشی یاس، کتابفروش زبان مدرن، کتابفروشی مشاهیر، بوک لند، کتاب منگان از جمله این بازدید ها بود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه