اخبار انجمنتازه های کتابدنیای کتاب

گزارش سفر استانی اردبیل+ تصویر

سفر دو روزه مدیر عامل انجمن کتابفروشان خوشه و بازدید از کتابفروشی های استان اردبیل

استان اردبیل 13 کتابفروشی فعال دارد که سهم جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی از این تعداد دو کتابفروشی، مجتمع فرهنگی ولایت و کتابشهراردبیل است

اولین دیدار راهی با نادر فیاضی مدیریت مجتمع فرهنگی ولایت بود ، این مجتمع دارای چهار طبقه است. محصولات فرهنگی،  لوازم التحریر و هدایا در دو طبقه قرار دارد و یک طبقه نیز به بخش کودک و نوجوان اختصاص دارد و طبقه چهارم اختصاص به کتب عمومی دارد.

از ویژگی های مثبت مجتمع فرهنگی ولایت، چیدمان قفسات و غنی بودن بخش کتب کودک و نوجوان است.

از نظر موقعیت جغرافیایی کتابفروشی ولایت از میدان اصلی شهر فاصله دارد و البته در منطقه مناسبی واقع شده است .

فروشگاه کتابشهر اردبیل دومین مقصد بازدیدها بود. این فروشگاه با مدیریت سید حامد هاشمی در یکی از مناطق خوب شهر اردبیل واقع شده است. کتابشهراردبیل در یک ساختمان دو طبقه با حیاط مسقف به صورت کافه کتاب در حال فعالیت است و توانسته پاتوقی برای فعالان فرهنگی شهر ایجاد نماید.

طبقه دوم این فروشگاه به کتاب و کالا اختصاص دارد که به گفته آقای هاشمی حدود 8000 عنوان کتاب در بین قفسه ها جا خوش کرده اند .

از نکات مشترک آقای هاشمی و فیاضی،مشکل تامین  کتاب در شهرستان، عدم معافیت مالیاتی، بالا بودن اجاره بهای کتابفروشی و نیز مشکل جوازکافه کتاب و عدم همکاری وتعامل نهادها بود.

هاشمی در گفتگو با مدیرخوشه به چهار رویکرد اساسی درخصوص راهبری کتابفروشی خود اشاره کرد :

جذب حداکثری – بهبود روابط انسانی – تاثیر در ناخودآگاه مخاطب – تغییر ذائقه مردم به مطالعه کتاب

 

دومین روز سفر با مدیر نهاد کتابخانه های عمومی استان اردبیل سرکار خانم رضاقلیزاده آغاز شد و ضمن طرح نظام مسائل انجمن کتابفروشان خوشه راهکارهای پیوند کتابخانه و کتابفروشی به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

خانم رضاقلیزاده بر لزوم استفاده از ظرفیت و ارتباط مردمی در خصوص پیش برد اهداف فرهنگی تاکید کردند و نیز در خصوص مکان کتابفروشی و حل این مشکل پیشنهاداتی را مطرح کردند و قرار شد همکاری های لازم جهت تسهیل امور کتابفروشی ها انجام شود.

جلسه با مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل از دیگر بازدیدهای این سفر استانی بود. راهی ضمن اشاره به اهمیت فعالیت کتابفروشی در ارتقای سطح فرهنگی شهر و مبارزه با افکار و اندیشه های لیبرالی و تلاش و ممارست کتابفروشان در تامین محتوای غنی و کارآمد، پیشنهاداتی را در خصوص اهمیت تعامل ارشاد با دیگر نهادهای استانی در خصوص تقویت فرهنگ کتاب و کتابخوانی و لزوم تسهیل گری در کسب و کار کتابفروشان بیان کردند که از جمله آن میتوان به این موارد اشاره کرد: 1.توان ذائقه سازی ارشاد در امر کتابخوانی 2. ظرفیت تعاملی ارشاد با شهرداری در خصوص تبلیغات شهری و مولد سازی املاک برای ایجاد کتابفروشی 3.اولویت تعامل با اداره دارایی، اماکن و … 4. جلوگیری از برگزاری نمایشگاه های 50 درصدی و کتاب های قاچاق 5.ارجاع خرید های سازمانی به خرید محلی

آقای رجبی پس از شنیدن نکات مدیرعامل خوشه ضمن استقبال از صحبت های ایشان اشاره کردند: در طی هفته آینده جلسه ای با حضور مدیر صنف و کتابفروشان استان ترتیب داده شود تا مشکلات به طور دقیق تر شناسایی و بررسی شود .

کتابگردی

در این سفر دو روزه علاوه بر کتابفروشی های عضو انجمن از دیگر کتابفروشی های شهر اردبیل نیز بازدید شد؛ کتابفروشی شریعتی و بهروز از جمله این بازدیدها بود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه