دنیای کتاب

انتقاد از سود کم نویسندگان

نویسنده کتاب «ماده تاریک او» از معادلات صنعت نشر و سود بالای شرکت‌های انتشاراتی در زمانی که حق نویسندگان رو به کاهش است، انتقاد کرد.

فیلیپ پولمن از ناشران خواسته تا از صدمه زدن به مراودات در دنیای کتاب دست بردارند و به نویسندگان سهم عادلانه‌تری از درآمد کتاب را بدهند.

نویسنده کتاب «ماده تاریک او» به عنوان رئیس «جامعه مولفان» از اینکه حاشیه سود در نشر رو به افرایش است ولی حقوق مولفین در حال کاهش پیدا کردن است انتقاد کرد.

وی گفت: اینکه اجازه دهیم در زمانی که درآمد مولفان در حال سقوط است، سود شرکت‌ها بسیار بالا باشد، نشان‌دهنده محافظت بسیار ضعیف ما از خود است. این امکان کاملا وجود دارد که سود خوبی به دست بیاید و در عین حال حقوق همه کسانی که کار می‌کنند نیز پرداخت شود، ولی در حال حاضر این اتفاق نمی‌افتد. من همه ویراستاران، طراحان و فعالان حوزه تبلیغات و روابط عمومی ها را که با آنان کار می‌کنم دوست دارم. من کاری که ناشران و  شرکت‌هایشان با مراودات دنیای کتاب می‌کنند را نمی‌پسندم. آنها دارند صدمه می زنند و این باید تغییر کند.

این اظهار نظر پولمن در مقاله‌ای در مجله کتابفروش(۱) به قلم نیکولا سالامون، معاون جامعه مولفان منتشر شد. در این مقاله سالامون توضیح می‌دهد که انتشاراتی‌های بزرگ مانند سایمون و شوستر و پنگوئن چگونه حاشیه سود نزدیک به ۱۶ درصد به دست می‌آورند، در حالی که مولفان – که بر بر اساس گزارش کمیسیون اروپا سالانه تنها ۱۲ هزار و ۵۰۰ یورو درآمد دارند – تنها ۳ درصد از درآمد ناشران در سال ۲۰۱۶ را به دست آورند.

در این مقاله آمده است: وقتی همه کسانی که در انتشارات کار می‌کنند حقوقشان را دریافت کردند، سهام‌داران ناشر سه برابر نویسنده سود دریافت می‌کنند و نویسندگان مجبور هستند که هزینه اجینت(۲) (رابط میان نویسنده و ناشر) را هم بدهند. ناشران ممکن است درباره این ارقام اختلاف نظر داشته باشند. ما نمی‌توانیم ریز ارقام ناشران مختلف را داشته باشیم، زیرا ناشران سهم نویسندگان را منتشر نمی‌کنند.

جامعه مولفان چندین چالش را برای ناشران مشخص کرده است. این گروه از ناشران خواسته است تا به مولفان بخش بیشتری از درآمد را تعلق دهند، در پرداخت حقوق مولفان، مترجمان و تصویرگران شفاف‌تر باشند و در انتخاب آثار دست بازتری داشته باشند و تنها از سلبریتی‌ها انتخاب نکنند.

سالامون در مقاله خود می‌نویسد: ناشران قطعا موظف هستند که برای سهام‌داران خود سودزایی کنند، ولی اگر مولفان سهم عادلانه‌ای دریافت نکنند، عرضه کارهای باکیفیت به ناچار از بین خواهد رفت. تصمیم نویسنده شدن معمولا به معنای اجتناب کردن از کارهای ثابت است. اگر مولفان درآمد بیشتری دریافت نکنند، صداهای جدید و متنوع شنیده نخواهد شد.

در پاسخ به این نظرات، اندرو فرانکلین، رئیس انتشارات پرافیت (۳) می‌گوید که ناشران نیاز دارند سود ببرند تا با همه هزینه‌های تولید کتاب بقا داشته باشند. وی عنوان کرد: هدف ناشران بزرگ رسیدن به ۱۰ درصد سود بر روی فروش است. بیشتر آنها تنها می‌توانند این کار را در سال‌های خوب انجام دهند. بیشتر ناشران مستقل گاه و بیگاه ضرر می‌کنند. به گفته رئیس پرافیت، این شرکت از سال ۱۹۹۷ تا کنون سود کرده و در سه سال گذشته به طور متوسط سود قبل از مالیات آن ۱۲ درصد از فروش بوده است. وی افزود: این آمار کمی از دیگر ناشران بالاتر است ولی ما نباید فراموش کنیم که مانند همه کسب‌وکارها در دنیای سرمایه‌داری، ما باید سود کنیم و ما هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنیم که اگر پس از چند سال به مشکل برخوریم، باید بتوانیم هزینه‌هایمان را پرداخت نماییم.

در عین حال استیفن لاتینگا، مدیرعامل انجمن ناشران گفت: ناشران کاملا درک می‌کنند که مولفان می‌بایست برای کارشان به طور عادلانه سهم دریافت کنند و ناشران کارهای بسیاری برای حمایت از استعدادها انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: پورسانت و پیش پرداخت‌ها به صورت فرد به فرد و جداگانه به توافق می‌رسند و در هر صنعتی متفاوت است. ناشران به صورت مستقیم و شفاف با مولفان در ارتباط هستند. به طور مثال از طریق گزارش پورسانت‌ها؛ ولی هر قرادادی حساسیت خود را دارد و به همین منظور ارتباطات به طور قابل فهمی با اطلاع فرد صورت می‌گیرد. حساسیت‌های تجاری در اطلاعات وجود دارد که در نهایت بر آنچه به صورت وسیع‌تر قابل انتشار است تاثیر می‌گذارد.

منبع: لیزنا
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه