دنیای کتابمعرفی کتاب

معرفی کتاب ویژه دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ، تصمیم گرفتیم تعدادی کتاب ارزشمند رو برای شما دوستان معرفی کنیم .

 

1-

سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می آمد

این کتاب در جلد نخست خود با عنوان «رجعت به ریشه ها» داستان بلندی از زندگی امام خمینی (ره) را روایت می کند که در آن نویسنده کوشیده ابعاد مختلف شخصیت رهبر انقلاب را در قالب یک داستان بلند مورد توجه قرار دهد. شرح وقایع دوران کودکی امام (ره) و شکل گیری شخصیت وی در دامن پرمهر مادر و صاحبه خانم (عمه ایشان)، مرام و منش پدر امام (ره) و نحوه شهادت ایشان، حضور بنیانگذار کبیر انقلاب در کلاس درس مدرس، بررسی شجره نامه اجداد، امام و شرحی از زندگی پدر بزرگ ایشان، مراحل آشنایی امام (ره) با دفتر حاج آقا ثقفی تا ازدواج، موارد و عناوینی است که نویسنده به شرح آنها پرداخته است.

 

 

2-

آوردگاه: چهل پاسخ به شبهات و چالشها پیرامون ماهیت و تاریخ انقلاب اسلامی ایران

 

در کتاب «آوردگاه» چهل پاسخ به شبهات و چالش‌ها پیرامون ماهیت و تاریخ انقلاب اسلامی پاسخ داده شده است. در کتاب «آوردگاه» 2500 سند و مستند کمتر دیده‌شده از تاریخ معاصر پس از انقلاب به رشته تحریر درآمده است.

در این کتاب روایت تدابیر و رویکردهای رهبری و حمهوری اسلامی ایران در حوادث و رویدادهای سیاسی و اجتماعی چهار دهه اخیر منتشر شده است. در طول تاریخ انقلاب وقابع متعدد عبرت ‌آموزی وجود دارد که غفلت از بازشناسی آن سبب تکرارشان شده است. نشناختن ظرفیت منحصر به ‌فرد رهبری انقلاب در تدبیر امور سیاسی کشور، تکرار نافرجام مذاکره و… از نمونه ‌های غفلت تاریخی هستند که اثراتش در روزمره ما به وضوح پدیدار است.

از این‌رو، نویسنده در این کتاب، تلاش دارد تا با گزیده ‌گویی و تحلیل منطقی روایت‌ها در فصول مختلف به فضای ذهنی مخاطب نسل جدید نزدیک ‌تر شود.

 

 

 

 

3-

سلول های بهاری: خاطرات تولید و توسعه دانش سلول های بنیادی

 

کتاب «سلول‌ های بهاری»؛ خاطرات تولید و توسعه سلول ‌های بنیادی به روایت دکتر حسین بهاروند، پدر دانش سلول‌ های بنیادی ایران است.

دکتر حسین بهاروند، استاد ممتاز و موسس پژوهشکده زیست شناسی و فناوری سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان، در سال 1374 به پژوهشگاه رویان پیوست و پس از چند سال پژوهش، در سال 1382 توانست برای اولین بار در ایران سلول های بنیادی رویانی انسانی را تولید کند.
در سال 1387 نیز به همراه همکارانش موفق به تولید سلول های بنیادی پرتوان القائی انسانی شد. این فعالیت ها او و همکارانش را قادر ساخت تا شاخه های مختلف پزشکی بازسازی را در ایران پایه گذاری کنند.
ایشان تاکنون بیش از سی جایزه ملی و بین المللی، از جمله جایزه رازی، خوارزمی، آیسسکو، آکادمی علوم جهان، یونسکو و جایزه مصطفی (نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام) دریافت کرده است.

 

 

 

4-

از چیزی نمی ترسیدم: زندگینامه خودنوشت حاج قاسم سلیمانی 1335 تا 1357

 

این کتاب که مزین به یادداشت رهبر معظم انقلاب شده است نخستین اثر چاپ شده توسط انتشارات «مکتب حاج قاسم» محسوب می‌ شود و شامل دست نوشته ‌های شخصی شهید سلیمانی از دوران کودکی و زندگی در روستای قنات ملک کرمان تا میانه‌ی مبارزات انقلابی در سال 57 است.

کتاب «از چیزی نمی ترسیدم» در دو بخش نوشتار و دست‌ نوشته به چاپ رسیده است.

یادداشت رهبرانقلاب بر کتاب خاطرات خودنوشت حاج قاسم
یاد او را اگرچه خداوند در اوج برجستگی قرار داد و بدین گونه پاداش دنیائی اخلاص و عمل صالح او را بدو هدیه کرد ولی ما هم هرکدام وظیفه‌ئی داریم. کتاب حاضر را هنوز نخوانده‌ام اما ظاهراً میتواند گامی در این راه باشد.
رزقناالله ما رزقه من فضله

سیّدعلی خامنه‌ای 99/10/7

بخشی از مقدمه کتاب: از چیزی نمی ترسیدم زندگینامه ای است که حاج قاسم با دست مجروحش نوشته است؛ شرح زندگی مردی از دل روستایی دورافتاده در کرمان که چند دوره از زندگی ساده و گیرای خودش را برایتان روایت کرده است. این داستان شکل گیری شخصیت مردی است که از چوپانی به جایگاهی رسید به بلندای وسعت آسمان ها.

 

 

 

 

 

5-

صعود چهل ساله: مروری بر دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران، براساس آمارهای بین المللی

 

پیشرفت ها و دستاوردهای ایران اسلامی در چهاردهه گذشته بنابر آمارهای بین المللی نشانگر موفقیت های جمهوری اسلامی علیرغم همه مشکلات و کمبودهاست. جهت آشنایی بیشتر با دستاوردهای غرور آفرین ملت مسلمان ایران، کتابی تحت عنوان «صعود چهل ساله»، کـه ثمـره تـلاش نزدیـک بـه 70 نفـر از نخبـگان حـوزوی و دانشــگاهی و مطالعــه بیــش از 17 هــزار ســاعت اســت، از سوی انتشارات آستان قدس رضوی منتشر و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

میزان دستیابی جمهوری اسلامی ایران بــه آرمان هایی از قبیـل عدالت، اســتقال، معنویــت، آزادی، کرامت زن، مردمسالاری دینی، گسـترش رفــاه عمومی و… را بــا اسـتفاده از نزدیکترین و متناسبترین شــاخصه های بین المللــی بــه آرمانهای انقــلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. نکته منحصر به فرد درباره کتاب مذکور این است که ارجاعات آن بــه معتبرتریــن منابــع بین المللــی نظیــر داده هــای اطلاعاتی سازمان ملل، بانک جهانی، ســازمان جهانــی غــذا و کشــاورزی، ســازمان جهانی سـلامت، دفتر برنامه توســعه ملل متحد و دیگر مراجع آماری جهانی مســتند شــده اســت.

براساس این گزارش، کتاب «صعود چهل ساله» در 320 صفحه تهیه و تدوین شده و شامل 9 فصل (استقلال، گسترش عدالت اجتماعی، گسترش برخورداری های عمومی، عزت و اقتدار، پیشرفت های زیرساختی، پیشرفت صنعتی، پیشرفت در معنویت، کرامت زن، آزادی و مردم سالاری) است.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه