دنیای کتاب

کتاب کاغذی زنده خواهد ماند

به گزارش خوشه،

آینده روشنی در انتظار کتاب کاغذی است. نتیجه آخرین تحقیقات موسسه استورا انزو یکی از تولیدکنندگان بزرگ کاغذ در دنیا، بیان می‌کند که کتاب کاغذی همچنان مهم، تأثیرگذار، دوست‌داشتنی و بسیار ارزشمندتر از کتاب الکترونیک و کتاب صوتی است.

در سال 2018، استور انزو در 13 کشور قاره اروپا، آسیا، و شمال آمریکا با همکاری شرکت اپتیکام اینترنشنال تحقیقاتی را باهدف بررسی چالش‌ها و فرصت‌های نشر و توزیع کتاب انجام داد. شرکت‌کنندگان شامل ناشران، خرده‌فروشان، چاپخانه‌ها، بازرگانان و بازیکنان جدید مانند ناشران صوتی و الکترونیکی کتاب و همچنین شرکت‌هایی هستند که کتاب‌های فیزیکی را به‌صورت دیجیتالی عرضه می‌کنند.

درحالی‌که کتاب صوتی و الکترونیکی درزمینه تخصصی و دانشگاهی مهم به نظر می‌رسد اما تنها 8 درصد باور دارند که حجم کتاب‌های الکترونیک افزایش خواهد یافت.

اسی لوری، سرپرست بخش کتاب و روزنامه شرکت انزو می‌گوید: به نظر می‌رسد علاقه به کتاب‌های الکترونیکی تا حدودی کاهش‌یافته است و کتاب‌های صوتی به‌عنوان جایگزینی برای کتاب‌های فیزیکی دیده نمی‌شوند بلکه بیشتر نقش مکمل را دارند. شما می‌توانید به کتاب صوتی درحالی‌که رانندگی و یا پیاده روی می‌کنید گوش دهید. یعنی در حالاتی که خواندن کتاب فیزیکی غیرممکن است.

در طی تحقیقات مشخص شد که کتاب الکترونیک در آمریکا و انگلستان در اوج خود حدوداً 20 درصد فروش را در اختیار داشت، اما اکنون فروش نسخه الکترونیک کاهش‌یافته و تأثیر چندانی درفروش کتاب کاغذی ندارد. در فرانسه و آلمان کتاب الکترونیک کمتر از 10% فروش را به خود اختصاص داده است.

از طرف دیگر تحقیقات نشان داد فروش کتاب صوتی در حال افزایش است. مردم بیشتر از کتاب صوتی رمان های جنایی، سرگذشتنامه،  زندگی نامه و رمان عاشقانه استقبال میکنند. با این اکثر افراد کتاب صوتی را یک مکمل برای مطالعه بیشتر و نه جایگزین کتاب میدانند. علاوه بر این هیچ نشانه ای دال بر اینکه نسل جوان کتاب الکترونیک را بر کتاب چاپی ترجیح میدهند وجود ندارد
یکی دیگر از یافته‌ها این است که مردم می‌خواهند میزان مطالعه خود در گذر زمان حس کنند. یکی از شرکت کنندگان در تحقیقات معتقد است که هرچه زندگی دیجیتالی تر بشود ارزش محصولات چاپ شده بالاتر میرود..”
باور عمومی هم این است که کتاب هایی هستند که همیشه چاپ کاغذی خواهند داشت، مانند کتاب های کودکان، کتاب های دستورالعمل آشپزی و باغبانی و …، کتاب های عکاسی، دایرۀالمعارف ها و بسیاری موضوعات دیگر. مخاطبان این موضوعات علاقه‌مند به نسخه فیزیکی کتاب هستند.

در نهایت این شرکت معتقد است که کتاب کاغذی در آینده نیز زنده خواهد بود و کتاب‌های الکترونیکی تاثیر چندانی بر چاپ نسخه‌های کاغذی نخواهند داشت.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه