تازه های کتابدنیای کتاب

ارزیابی ۲۰ هزار و ۹ اثر در چهلمین دوره کتاب سال/ ۲۵۳ اثر به دومین مرحله داوری راه پیدا کردند

دبیر‌علمی چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از داوری 20 هزار و 9 اثر در این دوره خبر داد و گفت: در این دوره 6/750 عنوان، برابر با 5/33 درصد به‌ موضوع ادبیات اختصاص دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حمید‌ پارسانیا، دبیر‌علمی چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره فرآیند داوری آثار این دوره از جایزه کتاب سال بیان کرد: در چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، آثار در موضوعات ده‌گانه براساس رده‌بند دیویی به‌علاوه کودک و نوجوان بررسی شدند. فرآیند داوری در دبیرخانه این رویداد در خانه کتاب و ادبیات ایران با انتشار فراخوان و بررسی کتاب‌های چاپ نخست سال 1400 آغاز شد.
 
وی با اشاره به یک دور تمدید فراخوان چهلمین دوره جایزه کتاب سال افزود: ناشران و پدید‌آورندگان برای ارسال آثار تا پایان شهریور‌ماه سال جاری فرصت داشتند؛ با توجه به استقبال، مهلت مشارکت با تمدید فراخوان تا 15 مهر‌‌ماه ادامه پیدا کرد. دریافت کتاب، مطابق سال‌های گذشته الکترونیکی و از طریق www.ketabsal.ir انجام شد.   
 
دبیر علمی چهلمین دوره جایزه کتاب سال  با بیان اینکه آخرین نشست هیئت علمی این رویداد 21 دی‌ماه در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، ادامه داد: در این دوره کتاب‌ها با نظر 16 عضو هیئت علمی جایزه کتاب سال ارزیابی شدند. در این دوره، ابتدا از هریک از گروه‌های هفتادگانه جایزه، یک داور به داوری اولیه و انتخاب آثار منتشر شده پرداختند؛ بنابراین در مجموع آثار رسیده به دبیرخانه در مجموع 20 هزار و 9 اثر در مرحله نخست ارزیابی و داوری شدند. این مرحله داوری آبان‌‌ماه و با حضور حداقل سه داور آغاز شد. با نظر داوران، 253 عنوان کتاب به مرحله دوم داوری راه پیدا کردند.    

حجت‌الاسلام و المسلمین پارسانیا با اشاره به آمار کتاب‌های بررسی شده در نشست‌های داوری جایزه کتاب سال 1401 گفت: در این دوره از 20 هزار 9 اثر انتخاب شده برای داوری، 6/750 عنوان، برابر با 5/33 درصد به‌ موضوع ادبیات اختصاص دارد. کتاب‌های حوزه علوم اجتماعی، دین، تاریخ و جغرافیا، کودک و نوجوان، هنر، علوم کاربردی، فلسفه و روان‌شناسی، علوم خالص، زبان و کلیات در ردیف‌‌های بعدی قرار دارند. آمار اعلام شده با احتساب آثار داوری شده جایزه جلال‌آل احمد و جشنواره شعر فجر است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه