تازه های کتابدنیای کتابمعرفی کتاب

استقبال از «سه نیمه سیب» در بازار کتاب

کتاب «سه نیمه سیب»، خاطرات خدیجه شاد؛ مادر شهیدان بختی به قلم محمد محمودی نورآبادی از سوی انتشارات خط مقدم به چاپ هشتم رسید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هشتمین چاپ از کتاب «سه نیمه سیب» با استقبال مخاطبان از سوی انتشارات خط مقدم در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. این اثر که به قلم محمد محمودی نورآبادی نوشته شده است، داستان متفاوت دو شهید مدافع حرم را روایت می‌کند؛ دو برادری که برای پیوستن به جمع مدافعان حرم، نقشه می‌کشند و… .

کتاب روایتی داستانی از زندگانی شهیدان مصطفی و مجتبی بختی، از زبان مادرشان. این دو برادر ایرانی و ساکن قاسم‌آباد مشهد، هرچه تلاش می‌کنند تا از راه‌های قانونی به سوریه بروند، به نتیجه نمی‌رسند. در نهایت در سال 94 در پوشش مدافعان افغانستانی با نام‌های بشیر و جواد رضایی راهی سوریه می‌شوند و بعد از چند ماه در یک زمان به شهادت می‌رسند.

محمودی نورآبادی که از نویسندگان پر کار در حوزه ادبیات مقاومت و دفاع مقدس است، درباره چگونگی نگارش کتاب «سه نیمه سیب» می‌گوید: به خاطر دارم در صحبتی که با حاج آقای شیرازی، نماینده وقت ولی فقیه در نیروی قدس داشتم، بنا بود زندگینامه یکی از فرماندهان این نیرو را بنویسم و البته پیشنهاد دومی هم شد. پیشنهاد دوم را بررسی کردم و دیدم که نکته‌های ظریف و دقیقی در آن وجود دارد. این دو شهید بزرگوار اهل محله‌ قاسم‌آباد مشهد، یکی خادم حرم امام رضا (ع) و دیگری دانشجوی رشته حقوق پیام نور بوده و برای ارشد آماده می‌شده، اما یک‌دفعه بعد از این‌که به‌عنوان ایرانی نمی‌توانند در سوریه حضور پیدا کنند با کمک مادر خود از کانال لشکر فاطمیون به سوریه می‌روند. مادری که با آن‌ها لهجه‌ افغانی کار می‌کند و خودش هم افغانی یاد می‌گیرد و به ایشان روحیه می‌دهد.

نویسنده در این کتاب پای خاطرات خانم خدیجه شاد، مادر شهیدان بختی نشسته و از چگونگی رفتن آنها به سوریه گفته است. یکی از نکاتی که کتاب را خواندنی‌تر می‌کند، انعکاس لهجه افغانستانی در متن کتاب است تا مخاطب بتواند همراهی بهتری با شرایط و فضایی که روایت می‌شود، داشته باشد. در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم: 

…همه رفته‌اند، و دل توی دلت نیست. برای همین هم با صدای زنگ کش‌دار گوشی توی مشتت، چنین یکه می‌خوری. فکر می‌کنی باید مجتبی باشد. هول نگاه می‌کنی. بله، خود مجتبی است: – سلام. خوب‌ای؟ به‌خیری؟ بله؛ قم رسیدیم.

به‌خیر… به‌خیر… جمکران دعا می‌کنیم تو را.

– عجله داری؟

– بله؛ خودم تیلفون می‌زنم. به‌خیر. مصطفی هم جور است و خوب. سلام می‌رساند. خدا نگهدار.

تند و تند می‌گوید و قطع می‌کند. مانده‌ای چه بگویی! هر چه جلوتر می‌روی، آن‌ها را دورتر می‌بینی و هجران و فراق را نزدیک‌تر؛ اما تو به خودت و خدا و بی‌بی قول داده‌ای، و باید حالا حالاها پا به پای‌شان بمانی و تلاش کنی. دیگر باورت شده که شکل زندگی عوض شده است؛ دقیق مثل لهجه‌تان که به هم ریخته است که حاج علی سر به سرت می‌گذارد و حکایت راه‌رفتن کبک و کلاغ را یادآوری می‌کند… .

انتشارات خط مقدم چاپ هشتم کتاب «سه نیمه سیب» را به قیمت 32 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است. 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن