اخبار انجمندنیای کتاب

امکان مشارکت کتابفروشی ها در نمایشگاه کتاب ایجاد شود و در سود نمایشگاه سهیم گردند

دکتر پرویز عضو هیات امنا انجمن کتابفروشان خوشه و استاد دانشگاه با حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و غرفه انجمن خوشه در گفتگویی با مدیر عامل انجمن از تاریخچه برگزاری نمایشگاه کتاب گفت:

ایده عرضه مستقیم کالا که با عناوین مختلفی نامگذاری میشد در دهه های گذشته برای عرضه کالای مصرفی مردم شکل گرفت، تا کالاها با حذف واسطه ها، عرضه ارزان تر و کیفیت بالاتری به دست مشتری رسانده شود. این یک تفکر در گذشته بود و رفته رفته در نشر هم رواج پیدا کرد و در نمایشگاه کتاب­متجلی شد. نکته حائز اهمیت این است که واسطه در کتاب با واسطه در آجیل و کالاهای مصرفی بسیار متفاوت است. برای مثال فروشنده میوه ممکن است میوه را از باغدار هزار تومان بخرد اما منو شما در بازار بسیار ارزان بخریم 10هزار تومان، اما در حوزه کتاب و کتابفروشی این گونه نیست. در گذشته کتابفروشی ها محدود بودند و مردم ترجیح میدادند از نمایشگاه خرید کنند اما حالا میشود در نمایشگاه تهران و شهرستان، ناشران به کتابفروشی ها نمایندگی فروش بدهند. خب شما میدانید الان جز محدودیت های کار نمایشگاه این است که هر ناشر بایستی کتب نشر خود را به فروش رساند اما میشود طوری برنامه ریزی کرد که کتابفروشی­ها در برگزاری نمایشگاه مشارکت داشته باشند و این امکان پذیر است.

در ادامه محمد راهی مدیرعامل انجمن کتابفروشان بیان کرد: در بهمن ماه سال گذشته در آستانه عید نوروز نمایشگاه مجازی کتاب برگزار شد و با فاصله کمتر از سه ماه مجدد به صورت همزمان نمایشگاه مجازی و فیزیکی در حال برگزاری است خب بایستی تصمیمات اتخاذ شده به گونه ای باشد که کل صنعت نشر در آن دیده شود، بله ناشر نیازمند حمایت هست اما نباید طوری باشد که تمامی طرح های ما در بیرون از ساختار تصمیم سازی منجر به حذف کتابفروشی ها و به طبع حذف کل صنعت نشر گردد.کل چرخه صنعت نشر یک خانواده هستند و تصمیم گیری برای اعضای یک خانواده باید طوری باشد که تمامی اعضای خانواده در کنار هم امور زندگی را جلو ببرند و مبادا عضوی از خانواده آسیب ببیند.

دکتر پرویز با اشاره به اینکه باید کتاب به دست مخاطب رسانده شود و کمبود ویترین هم یکی دیگر از مشکلات است گفت: راهکار اصلی در شرایط فعلی این است که در واقع کتابفروشی ها در نمایشگاه مشارکت داشته باشند و در سود نمایشگاه سهیم باشند. در زمان تصمیم گیری برگزاری نمایشگاه امسال صحبت ها در ابتدای امر این بود که نمایشگاه، فروشگاه نباشد اما اجرای این طرح نیازمند کمک تمامی اعضای صنعت نشر می باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه