دنیای کتابمعرفی کتاب

تصاویر کمتر دیده شده‌ای از «پیامبر بشاگرد»

کتاب «تا خمینی‌شهر» روایت زندگی بزرگ‌مردی است که در اوج غربت و کمبودهای گوناگون، گام‌های اساسی برای آبادانی مادی و معنوی بشاگرد برداشته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمد شیخلر، از فعالان حوزه کتاب و عضو مؤسسه صهبا، در یادداشتی کوتاه به معرفی تازه‌ترین اثر این مؤسسه با عنوان «تا خمینی شهر» پرداخته است. این کتاب که برای اولین‌بار در نمایشگاه کتاب امسال توزیع شد، ماجرای تلاش‌ها و خدمات مرحوم حاج عبدالله والی و همراهان او برای دگرگونی منطقه بشاگرد است. مرحوم والی در بهار سال 59 به منظور شناسایی منطقه بشاگرد راهی این منطقه شد و بسیاری از روستاها و مناطق را با پای پیاده یا با استفاده از چهارپا شناسایی کرد و از اوضاع و احوال مردم آنجا مطلع شد. به او لقب «پیامبر بشاگرد» داده‌اند؛ پیامبر منطقه‌ای که با وجود 70 هزار نفر جمعیت، در دوران پهلوی سهمی از نقشه ایران نداشت. یادداشت کوتاه شیخلر در معرفی کتاب «تا خمینی‌شهر» به همراه تصاویری کمتر دیده شده از مرحوم والی را می‌توانید در ادامه بخوانید و ببینید:

متن کامل کتاب «تا خمینی‌شهر» توسط انتشارات مؤسسه جهادی منتشر شد. جلد اول این کتاب ـ که زندگی مجاهدانۀ حاج عبدالله والی را با سبک تاریخ شفاهی روایت می‌کند ـ در سال 1389 منتشر شده بود که پس از کمی تلخیص، و تکمیل روایت آن تا پایان عمر بابرکت ایشان، اکنون در یک کتاب منتشر شده است.

کتاب , انتشارات صهبا ,

این کتاب روایتی‌ است مستند از روایت زندگی مرحوم حاج عبدالله والی؛ بزرگ‌مرد جهاد و زندگی جهادی، که در تاریخ معاصر کشورمان، همچون ستاره می‌درخشد. روایت زندگی مجاهدی که مقام معظم رهبری دربارۀ او فرمودند: «مرحوم آقای حاج عبدالله والی یکی از آدم‌هایی‌ست که قطعاً در تاریخ انقلاب و تاریخ کشور اسمش خواهد ماند و نامش به نیکی یاد خواهد شد.. حاج عبدالله والی، بی‌سروصدا و خاموش و خالصانه، برای خدا، کارِ واقعی کرد، این خیلی با ارزش است؛ و این‌طور کارهای خالصانه، نه‌تنها پیش خدای متعال درجه و مرتبه درست می‌کند، بلکه در کل بنای جمهوری اسلامی اثر می‌گذارد، و مثل سیمانی که در یک بنایی تزریق کنند و آن را مستحکم کنند، بنای جمهوری اسلامی را مستحکم می‌کند.»

کتاب , انتشارات صهبا ,

دیدار خانواده مرحوم حاج عبدالله والی با رهبر انقلاب

در کتاب «تا خمینی‌شهر»، ابتدا با شخصیت عبدالله والی آشنا می‌شویم. اینکه او در چه خانواده‌ای و در کجا به دنیا آمد، چطور رشد کرد و تربیت یافت، و نوجوانی و جوانی خود را چطور سپری کرد. «رسیدگی به خانواده‌های نیازمند»، «عضویت در موسسات خیریه»، «شرکت در مبارزات انقلابی» و ده‌ها موضوع دیگر، از موضوعاتی هستند که در دوران جوانی حاج عبدالله روایت شده‌اند. فعالیت‌های پس از انقلاب و مسئولیت‌های حاج عبدالله قبل از شروع جنگ و حضور در جبهه، از دیگر موضوعاتِ روایت‌شده در دوران جوانی عبدالله والی است.

کتاب , انتشارات صهبا ,

نقطۀ عطف کتاب، آشنایی حاج عبدالله والی با بشاگرد و بشاگردیان است. عبدالله والی وقتی مشکلات شیعیان بشاگرد را به چشم می‌بیند، با اشارۀ حضرت امام(ره) برای رسیدگی به این مردم، عزم خود را جزم می‌کند و حتی دل از جبهه و جنگ می‌کند، تا ظلم و جورِ شاهان ایران در حق این منطقۀ بزرگ را جبران کند و کاری کند که بشاگرد دیگر نام منطقۀ محروم را با خود یدک نکشد. او 23 سال از بهترین سال‌های عمر خود را دور از خانواده و در کنار بشاگردیان سپری کرد، تا بشاگرد را در ابعاد مختلف ـ راه و بهداشت و معیشت و آموزش و فرهنگ و … ـ آباد کند.

کتاب , انتشارات صهبا ,

کتاب «تا خمینی‌شهر» روایت زندگی بزرگ‌مردی است که در اوج غربت و کمبودهای گوناگون، گام‌های اساسی برای آبادانی مادی و معنوی بشاگرد برداشته است.

مطالب کتاب در عین جذابیت متن، کاملاً مستند است و عمدۀ آنها به نقل از یاران و  نزدیکان حاج عبدالله و مردم بشاگرد، یا اسناد به‌جامانده از آن زمان روایت شده‌اند. در انتهای این کتاب 800 صفحه‌ای، 100 صفحه به اسناد و تصاویر اختصاص پیدا کرده که با این تصاویر و اسناد، چهرۀ واضحی از این مجاهد بزرگ انقلاب اسلامی نشان داده می‌شود.

کتاب , انتشارات صهبا ,

در تدوین کتاب «تا خمینی‌شهر» از بیش از 300 نفر در تهران، بشاگرد، میناب، اصفهان، قم، و.. مصاحبه گرفته شده است. برای تهیۀ این کتاب می‌توانید به کتابفروشی‌های سراسر کشور مراجعه کنید.

کتاب , انتشارات صهبا ,

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه