تازه های کتابدنیای کتاب

سال آینده با فعالیت سه کارخانه کاغذسازی داخلی نیاز صنعت نشر مرتفع می‌شود

یاسر احمدوند با بیان اینکه نیاز سالانه کشور به کاغذ تحریر ۶۰ هزار تن است، گفت: امیدواریم سال آینده علاوه بر کارخانه مازندران، کارخانه کاغذ پارس نیز به مدار تولید بیاید و کارخانه زاگرس فارس نیز در مدار تولید قرار گیرد. در این زمینه نیاز کاغذ کشور با تولید این سه کارخانه پاسخ داده خواهد شد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ناشران عصر‌ امروز (سه‌شنبه ۲۴ آبان‌ماه) با حضور جمعی از ناشران و مسئولان فرهنگی کشور در هتل لاله تهران برگزار شد. 

در این مراسم، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک هفته کتاب و خیر مقدم به ناشران، درباره برخی فعالیت‌های معاونت امور فرهنگی در توضیحاتی گفت: حوزه نشر چهار ساحت شامل تولید، ترویج، توزیع و مصرف دارد‌ و طبیعی است که وزارت ارشاد برای این چهار ساحت برنامه داشته باشد.

وی افزود: بخشی از رفتار معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ، حمایتی و بخشی نظارتی است. در ادامه توضیحات، معلوم می‌شود که بخش نظارتی، حداقلی و رویکرد اصلی، حمایتی است. 

احمدوند با بیان اینکه طی سال‌های گذشته شئون مختلف وزارت ارشاد به ارائه مجوز خدمات و نظارت حداقلی تقلیل پیدا کرده بود، عنوان کرد: به‌طور طبیعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در چهار ساحتی که عرض کردم، برنامه داشته باشد. در نظام تولید عمده اقداماتی که باید انجام شود، نظارتی است. 

وی‌ تاکید کرد: تلاش می‌شود، سطح ارزیابی مچ‌گیرانه به ارزیابی کیفی ارتقاء پیدا کند،  به‌عبارت دیگر به‌طور طبیعی حفظ حقوق مصرف‌کننده اهمیت دارد، علاوه بر این در ارزیابی توجه به کیفیت آثار متمرکز باشد. برای تحقق این اهداف، در اداره کتاب در برخی گروه‌ها، تغیراتی ایجاد شد؛ ازجمله کمک از چهره‌های اندیشه‌ورز و طراحی نظام نیازها و گروه‌های مختلف.

وی با اشاره به برنامه‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز افزود: ازجمله برنامه‌های حمایتی برای کمک به ناشران، خرید کتاب است. گروه‌های خرید از ۴ به ۱۲ گروه افزایش پیدا کرده و افراد متخصص در این گروه‌ها حضور دارند.

احمدوند درباره خرید کتاب نیز توضیح داد: طی بررسی‌های انجام شده،‌ مشخص شد که از چه کتابی باید حمایت و خرید کنیم و این کار برای آثار مخاطب پسند و‌ خوب انجام شده است،‌‌ زیرا معتقدیم اگر کتاب خوب باشد اما مخاطب پسند نباشد، فاقد ارزش حمایتی است.‌

به گفته وی، همه کتاب‌های اعلام وصول شده، وارد چرخه ارزیابی و خرید قرار می‌گیرند، اعتبار برای خرید اندک است اما تلاش می‌شود همین اعتبار اندک با این معیارها مصرف شود.  

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره توزیع کاغذ ناشران نیز گفت: در دوره قبل، نظام‌ توزیع به خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شده بود، در دوره جدید توزیع و تخصیص از سوی معاونت امور فرهنگی و براساس نظام‌نامه موضوعی، منطبق بر قوانین، تخصیص پیدا می‌کند، در این زمینه کتاب خوب و محتوای خوب ملاک اصلی تخصیص کاغذ است. 

وی‌ با بیان اینکه بیش از ۱۰۰۰ ناشر، کاغذ دریافت کردند، گفت: این میزان دو‌ تا سه درصد نیاز نشر است، امیدواریم، از ماه آینده با افزایش واردات، میزان بیشتری کاغذ در اختیار داشته باشیم از سوی دیگر تلاش برای تولید کاغذ داخلی با اهتمام جدی وزیر و حمایت رئیس جمهوری آغاز شده است. 

وی یادآور شد: حدود یک‌هزار تن کاغذ مازندران در اختیار ناشران قرار گرفته است، همه ناشران می‌توانند برای بهره‌مندی از این کاغذ ثبت‌نام کنند.

احمدوند با بیان اینکه آیین شکرانه استمرار توزیع کاغذ داخلی برگزار خواهد شد، گفت: نیاز ایران با این میزان تولید، تا پایان سال مرتفع نمی‌شود، امیدواریم سال آینده علاوه بر کارخانه مازندران، کارخانه کاغذ پارس و کارخانه زاگرس فارس نیز در مدار تولید قرار گیرد. در این زمینه نیاز کاغذ کشور با تولید این سه کارخانه پاسخ داده خواهد شد. 

وی ادامه داد: نیاز سالانه نشر کشور به کاغذ، ۶۰ هزار تن است که این سه کارخانه توان رفع نیاز ناشران را دارند.

احمدوند در ادامه با اشاره به سامانه جامع کتابفروشی‌ها گفت: طراحی این سامانه که امشب رونمایی شد، اتفاق مهمی است؛ زیرا حلقه‌های زنجیره نشر را به هم متصل می‌کند. 

وی همچنین درباره فعالیت‌های ترویجی معاونت امور فرهنگی ارشاد توضیح داد: در حوزه ترویج برنامه‌های روستاها و‌عشایر دوستدار کتاب، پایتخت کتاب ایران، همچنین باشگاهای کتابخوانی که فعالیت آن‌ها به‌طور جدی آغاز خواهد شد. باشگاه‌های کتابخوانی با تمرکز بر آموزش کتابداران مدارس مجدد تشکیل خواهند شد و به دنبال آن پنج هزار باشگاه در پنج خزار مدرسه تشکیل می‌شود. 

احمدوند ادامه‌ داد: حمایت از نشریات حوزه کتاب از جمله نشریات نقد کتاب، همچنین طراحی تلویزیون کتاب که زمینه مناسبی برای معرفی کتاب ناشران است، در هفته رونمایی شد. 

وی افزود: تصویب آیین‌نامه اجرای بند ج ماده ۹۲ برنامه ششم توسعه، که مورد غفلت قرار گرفته بود نیز ، بازنگری و با حمایت وزیر ارشاد با چند رفت و برگشت، مصوب شد، پیرو این آیین‌نامه فعالیت ناشران و کتابفروشان در اماکن مسکونی فراهم شده است.

به گفته احمدوند، در حوزه توزیع و‌ ارائه تسهیلات نیز پیگیری‌هایی انجام شده است، امیدواریم سال آینده در حوزه تسهیلات گام‌های بلندی را برداریم. 

وی با بیان اینکه در حوزه مصرف، نیز شاهد تحولاتی بودیم، توضیح داد: به عنوان مثال یارانه امسال در نمایشگاه کتاب از طریق خرید مجازی، قابل استفاده بود، ۱۰۰ در صد یارانه برای خرید مصرف شد. در نمایشگاه کتاب دفاع مقدس این سیاست تکرار شده است، این شیوه موجب می‌شود تا یارانه به دست مصرف‌کننده واقعی برسد. 

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی چالش‌های حوزه نشر گفت: هرچند تامین کاغذ جزو وظایف ذاتی ارشاد نیست، اما امیدواریم برای همیشه به شیوه مطلوبی حل شود و ناشران دغدغه نداشته باشند. 

وی توضیح داد: کمبود ویترین از دیگر مسئله‌های حوزه نشر است، به طوری که کتاب‌های تولید شده امکان عرضه ندارند؛ بنابراین دولت باید با تخصیص تسهیلات، امکان توسعه ویترین را فراهم کند، این اعتبارات در وزارت ارشاد قابل تحقق نیست بلکه به حمایت‌های فرا وزارتخانه‌ای نیاز دارد. 

احمدوند افزود: تکثیر غیر قانونی در قالب‌های فیزیکی و مجازی از دیگر چالش‌های دیگر است که در نمایشگاه‌های مختلف و‌ حتی کتابفروشی‌ها انجام می‌سود که با با تخفیف‌های بالا و البته کتاب‌های غیرمجاز لا تولید زیرزمینی تولید عرشه می‌شود و برای رفع این مشکل از وزیر محترم استمداد می‌طلبیم.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن