تازه های کتابدنیای کتاب

وزیر ارشاد:‌ از گسترش آزادی بیان در حوزه فرهنگ دفاع می‌‌کنیم

وزیر ارشاد در ضیافت دیدار با اهالی نشر گفت:‌ وزارت فرهنگ از هرگونه تفکری که موجب ارتقا و استحکام پایه‌های تفکر انقلاب اسلامی شود، حمایت می‌کند و با تمرکز بر مأموریت بزرگ انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ، پشتیبان آزادی بیان و اندیشه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شب گذشته، سه‌شنبه 24 آبان در «ضیافت هفته کتاب با اصحاب نشر» با بیان اینکه وزارت فرهنگ در دوره جدید به مشکلات و دغدغه‌های حوزه نشر و کتاب اشراف کامل دارد، گفت: ناشران حوزه‌های مختلف در این ضیافت نقطه نظرات و پیشنهادات سازنده‌ای ارائه کردند که تشکیل کمیته‌ای برای جمع‌بندی پیشنهادات اصحاب نشر در راستای پیشبرد اهداف متعالی صنعت نشر الزامی است.

وی با اشاره به اینکه دولت مردمی از روز نخست به دنبال تحقق خودکفایی کاغذ بوده است، گفت: در این راستا از هیچ کوششی دریغ نشده و تاکنون با مساعدت شخص آقای رئیس جمهور، معاون اول رییس‌جمهور و سایر اعضای هیئت دولت دستاوردهای خوبی به دست آمده است.

اسماعیلی در ادامه به اهتمام ویژه دولت مردمی بر حل و فصل موضوعات فرهنگی اشاره کرد و افزود: هیچ مانعی برای پیشبرد اهداف فرهنگی در دولت مردمی وجود ندارد؛ زیرا جایگاه حوزه فرهنگ در این دولت به واسطه شخصیت فرهنگی رئیس جمهور مکتبی و انقلابی ارتقا پیدا کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی است زیرا رهبران آن همگی از اهالی فکر، فرهنگ و کتاب بودند و همگی پیش از آن که کنشگر سیاسی باشند، کنشگر فرهنگی بودند.

وی افزود: دولت مردمی در حوزه فرهنگ به دنبال تغییر ریل‌گذاری بر اساس مولفه‌های گفتمان انقلاب اسلامی است تا حکمرانی فرهنگ و هنر و اقتضائات آن بر همین اساس تحقق یابد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه دولت انقلابی بدون لکنت و با صراحت از ماموریت‌های انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ دفاع می کند، گفت: وزارت فرهنگ در دوره جدید از هرگونه تفکری که موجب ارتقا و استحکام پایه‌های تفکر انقلاب اسلامی شود، حمایت می‌کند و با تمرکز بر مأموریت بزرگ انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ، پشتیبان آزادی بیان و اندیشه خواهیم بود تا با تمرکز بر مدیریت فرهنگی به سازوکاری مشخص برای ارتقای بنای رفیع تمدن اسلامی برسیم و خوشبختانه تاکنون چندین گام بزرگ در این خصوص برداشته شده است.

وی در ادامه تصویب آیین‌نامه بند ز تبصره9  لایحه بودجه را گام بزرگی برای مدیریت بودجه نهادها عنوان کرد و گفت: آیین‌نامه این لایحه که به تصویب و تایید نهایی هیات دولت رسیده است، گام نخست ضابطه‌مند شدن فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی نهادها و سازمان‌های دولتی به شمار می‌رود.

اسماعیلی در پایان تصریح کرد: البته با تحقق کامل اهداف آیین‌نامه بند ز تبصره 9 لایحه بودجه به دنبال متمرکز شدن تمامی فعالیت‌های فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیستیم بلکه به دنبال آن هستیم تا تمامی فعالیت‌های فرهنگی نهادهای دولتی، تحت سیاست‌گذاری واحد و یکپارچه انجام شود که این مسئله مستلزم دستورالعمل اجرایی در چارچوب سیاست‌گذاری واحد برای سرمایه‌گذاری نهادهای مختلف در حوزه فرهنگ محسوب می‌شود.

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم  گفت: حوزه نشر چهار ساحت شامل تولید، ترویج، توزیع و مصرف دارد‌ و طبیعی است که وزارت ارشاد برای این چهار ساحت برنامه داشته باشد بخشی از رفتار معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ، حمایتی و بخشی نظارتی است. در ادامه توضیحات، معلوم می‌شود که بخش نظارتی، حداقلی و رویکرد اصلی، حمایتی است. 

احمدوند با بیان اینکه طی سال‌های گذشته شئون مختلف وزارت ارشاد به ارائه مجوز خدمات و نظارت حداقلی تقلیل پیدا کرده بود، تصریح کرد: به‌طور طبیعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در چهار ساحتی که عرض کردم، برنامه داشته باشد. در نظام تولید عمده اقداماتی که باید انجام شود، نظارتی است. 

وی‌ ادامه داد: تلاش می‌شود، سطح ارزیابی مچ‌گیرانه به ارزیابی کیفی ارتقاء پیدا کند،  به‌عبارت دیگر به‌طور طبیعی حفظ حقوق مصرف‌کننده اهمیت دارد، علاوه بر این در ارزیابی توجه به کیفیت آثار متمرکز باشد. برای تحقق این اهداف، در اداره کتاب در برخی گروه‌ها، تغیراتی ایجاد شد؛ از جمله کمک از چهره‌های اندیشه‌ورز و طراحی نظام نیازها و گروه‌های مختلف.

احمدوند:‌ افزایش گروه‌های خرید کتاب از 4 به 12 گروه

احمدوند در تشریح برنامه‌های حمایتی نیز گفت: ازجمله برنامه‌های حمایتی برای کمک به ناشران، خرید کتاب است. گروه‌های خرید از 4 به 12 گروه افزایش پیدا کرده و افراد متخصص در این گروه‌ها حضور دارند.

احمدوند درباره خرید کتاب نیز توضیح داد: طی بررسی‌های انجام شده،‌ مشخص شد که از چه کتابی باید حمایت و خرید کنیم و این کار برای آثار مخاطب پسند و‌ خوب انجام شده است،‌‌ زیرا معتقدیم اگر کتاب خوب باشد اما مخاطب پسند نباشد، فاقد ارزش حمایتی است.‌

به گفته وی، همه کتاب‌های اعلام وصول شده، وارد چرخه ارزیابی و خرید قرار می‌گیرند، اعتبار برای خرید اندک است اما تلاش می‌شود همین اعتبار اندک با این معیارها مصرف شود.  

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره توزیع کاغذ ناشران نیز گفت: در دوره قبل، نظام‌ توزیع به خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شده بود، در دوره جدید توزیع و تخصیص از سوی معاونت امور فرهنگی و براساس نظام‌نامه موضوعی، منطبق بر قوانین، تخصیص پیدا می‌کند، در این زمینه کتاب خوب و محتوای خوب ملاک اصلی تخصیص کاغذ است. 

وی‌ با بیان اینکه بیش از هزار ناشر، کاغذ دریافت کردند، گفت: این میزان دو‌ تا سه درصد نیاز نشر است، امیدواریم، از ماه آینده با افزایش واردات، میزان بیشتری کاغذ در اختیار داشته باشیم از سوی دیگر تلاش برای تولید کاغذ داخلی با اهتمام جدی وزیر و حمایت رئیس جمهوری آغاز شده است. 

وی یادآور شد: حدود یک‌هزار تن کاغذ مازندران در اختیار ناشران قرار گرفته است، همه ناشران می‌توانند برای بهره‌مندی از این کاغذ ثبت‌نام کنند.

احمدوند با بیان اینکه آیین شکرانه استمرار توزیع کاغذ داخلی برگزار خواهد شد، گفت: نیاز ایران با این میزان تولید، تا پایان سال مرتفع نمی‌شود، امیدواریم سال آینده علاوه بر کارخانه مازندران، کارخانه کاغذ پارس و کارخانه زاگرس فارس نیز در مدار تولید قرار گیرد. در این زمینه نیاز کاغذ کشور با تولید این سه کارخانه پاسخ داده خواهد شد.  نیاز سالانه نشر کشور به کاغذ، 60 هزار تن است که این سه کارخانه توان رفع نیاز ناشران را دارند.

امکان فعالیت ناشران و کتابفروشان در اماکن مسکونی فراهم شد

وی طراحی سامانه جامع نشر را اتفاق مهمی دانست چرا که حلقه‌های زنجیره نشر را به هم متصل می‌کند  و گفت‌:‌ تصویب آیین‌نامه اجرای بند ج ماده 92 برنامه ششم توسعه، که مورد غفلت قرار گرفته بود نیز ، بازنگری و با حمایت وزیر ارشاد با چند رفت و برگشت، مصوب شد، پیرو این آیین‌نامه فعالیت ناشران و کتابفروشان در اماکن مسکونی فراهم شده است.هم‌چنین در حوزه توزیع و‌ ارائه تسهیلات نیز پیگیری‌هایی انجام شده است، امیدواریم سال آینده در حوزه تسهیلات گام‌های بلندی را برداریم. 

وی از تحول در حوزه مصرف خبر داد و گفت:‌  یارانه امسال در نمایشگاه کتاب از طریق خرید مجازی، قابل استفاده بود و 100 در صد آن برای خرید مصرف شد. در نمایشگاه کتاب دفاع مقدس این سیاست تکرار شده است، این شیوه موجب می‌شود تا یارانه به دست مصرف‌کننده واقعی برسد. 

توسعه ویترین نشر نیازمند حمایت‌های فراوزارتخانه‌ای است

احمدوند با اشاره به کمبود ویترین نشر در کشور آن را از مسئله‌های حوزه نشر دانست و گفت:‌ دولت باید با تخصیص تسهیلات، امکان توسعه ویترین را فراهم کند، این اعتبارات در وزارت ارشاد قابل تحقق نیست، بلکه به حمایت‌های فرا وزارتخانه‌ای نیاز دارد. 

وی با اشاره به مسئله کتابسازی و قاچاق کتاب گفت:‌ تکثیر غیر قانونی در قالب‌های فیزیکی و مجازی از دیگر چالش‌های دیگر است که در نمایشگاه‌های مختلف و‌ حتی کتابفروشی‌ها شاهد آن هستیم،‌ برخی نیز کتاب‌های غیرمجاز را به صورت زیرزمینی منتشر و عرضه می‌کنند که برای رفع این مشکل از وزیر محترم استمداد می‌طلبیم.

در حاشیه این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سامانه جامع ناشران رونمایی شد.

در سامانه جامع ناشران 14 فرایند مربوط به امور ناشران، از جمله چهار نوع ثبت‌نام، صدور پروانه نشر، تمدید پروانه نشر، تغییر نام، تغییر مدیر مسئول، چهار نوع انتقال، انحلال نشر و رسیدگی به تخلفات پیش‌بینی شده که سرویس صدور پروانه نشر، پیش از مهلت اتصال به پنجره واحد مجوزهای دولتی در شهریور سال جاری آغاز به‌کار کرد و قرار است از این پس همه خدمات به ناشران در این سامانه به شکل الکترونیک ارائه شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه