تازه های کتابدنیای کتاب

طرح کلان احیاء کتاب‌فروشی‌ها به‌زودی ابلاغ می‌شود

محمد‌مهدی اسماعیلی در دیدار با ناشران به‌مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار افتخار نظام اسلامی را حراست از آزادی بیان اعلام و درباره یکی از برنامه‌های دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه نشر، بهره‌مندی از ظرفیت‌های بلااستفاده برای احیاء کتابفروشی‌ها بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ناشران عصر‌ امروز (سه‌شنبه ۲۴ آبان‌ماه) با حضور جمعی از ناشران و مسئولان فرهنگی کشور در هتل لاله تهران برگزار شد.
 
محمدمهدی اسماعیلی، وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی را دستگاه حکمرانی در حوزه فرهنگ و هنر اعلام کرد و گفت: همه اقتضائات برای حکمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را باید فراهم کنیم. بودجه، حمایت‌ها و نظارت‌ها در زمره اقتضائات تعریف می‌شوند که باید هماهنگ محقق شود. گام‌های قابل توجهی در یک‌سال گذشته برداشته شده است؛ ازجمله  بند زتبصره 9 امسال که آئین نامه آن در هیات دولت به تایید نهایی رسید. شاید این بند در گام نخست، همه مراد و مقصود از مدیریت فرهنگی ارگان‌های دولتی را فراهم نکند اما گام بلندی محسوب می‌شود.  
 
وی ادامه داد: اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اندک است اما در مجموع دولت، ازجمله شرکت‌های دولتی و مجموعه‌های معظمی که دولت سهام‌دار عمده آن‌هاست، فعالیت‌های فرهنگی و حمایت اتفاق می‌افتند، اما بدون ضابطه روشن؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال ضابطه‌مند کردن این فعالیت‌هاست. دنبال  متمرکز شدن همه فعالیت‌های فرهنگی دولت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیستیم اما می‌خواهیم یک سیاست‌گذاری واحد اتفاق بیفتد؛ به‌عبارت دیگر صدای ناموزون از این دستگاه‌ها به گوش نرسد بلکه شنونده یک آهنگ باشیم. دنبال اصلاح رویه‌ای هستیم که سال‌های گذشته منتقد آن بودیم.
 
وزیر فرهنگ وارشاد افزود: با توجه به مسئولیت‌های اجتماعی وزارتخانه‌ها ازجمله وزارت کار، وزارت نفت و وزارت صمت که عمده شرکت‌های دولتی را مدیریت می‌کنند، دنبال تحقق اهداف هستیم و درحال تنظیم دستورالعمل اجرایی آن هستیم. از اینکه وزارتخانه‌ای مثل وزارت نفت به حوزه فعالیت‌های فرهنگی وارد شود، خوشحال‌کننده است، اما نه خارج از سیاست‌گذاری واحد، به این معنا که به چه میزان، در کجا و با چه سازوکاری. بناداریم از آزادی بیان و اندیشه و در همه حوزه‌ها حراست و پاسداری کنیم که افتخار انقلاب اسلامی و وظیفه دولت است. رهبران انقلاب اسلامی، معلمان بزرگ این مسیر بودند، از رهبر عزیز انقلاب، آیت‌الله شهید مطهری‌ و آیت‌الله شهید بهشتی. باید از تفکری حمایت کنیم که توانای ارتقاء پایه‌های نظام اسلامی را داشته باشد.   
 
اسماعیلی ادامه داد: قرار نیست، درگیر فضای نزاع شویم و داور این نزاع باشیم؛ بلکه از آزادی بیان و اندیشه حمایت می کنیم اما حوزه حمایتی، به ماموریت بزرگ نظام اسلامی معطوف است.  بدون لکنت و صراحت می گوییم کهبرای ماموریت های بزرگ انقلاب اسلامی، حکمرانی فرهنگ را مدیریت می کنیم بنابراین همه بخش‌هایی که از حمایت دولتی استفاده می کنند باید در ساخت بنای رفیع تمدن اسلامی به کار گرفته شود. این سیاست، قطعی است.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: به همه مشکلات ناشران واقفیم. مساله کاغذ دغدغه عمومی است و از روز نخست اعلام شد که دنبال خودکفایی درتولید کاغذ هستیم. کاغذ درحوزه فرهنگ، نقش گندم در حوزه اقتصاد و معیشت را دارد.
 
اسماعیلی با تاکید براینکه جایگاه فرهنگ در دولت ارتقاء پیدا کرده است، بیان کرد: این جایگاه بیشتر متاثر از شخصیت فرهنگی رئیس جمهوری اسلامی است. با افتخار می‌گویم، وظیفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تدارکات‌چی برای حل مشکلات حوزه نشر است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بسیاری از پیشنهادات مطرح شده درجلسه قابل پیگیری است؛ بنابراین از معاون امور فرهنگی و مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران می‌خواهم با تشکیل یک کمیته موضوعات را بررسی کنند.
 
اسماعیلی با اشاره به برنامه‌های کلان دولت برای احیاء کتاب‌فروشی‌ها بیان کرد: به‌زودی برنامه کلان دولت برای احیاء کتاب‌فروشی‌ها در سراسر کشور، ابلاغ خواهد شد. از همه ظرفیت‌های بلااستفاده و قابل بهره‌برداری در حوزه کتاب، استفاده خواهیم کرد و با قوت ادامه خواهیم داد. منع و مانعی برای ییشرفت برنامه‌ها وجود ندارد.
 
 
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن