تازه های کتابدنیای کتاب

مصوبه جدید هیئت نظارت برای کتاب دیجیتال و نشر الکترونیک

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری جلسات و تعیین مصوبه‌ای برای کتاب دیجیتال و نشر الکترونیک خبر داد.

محمدحسین ظریفیان، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ با اشاره به فعالیت هیئت نظارت بر اجرای ضوابط نشر کتاب گفت:‌ در حوزه بررسی و ارزیابی کتاب در کشور سند بالادستی، مصوبه 660 شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در آن برای نظارت بر حسن اجرای ضوابط نشر کتاب، دو هیئت نظارت بر ضوابط نشر کتاب بزرگسال و نظارت بر ضوابط نشر کتاب کودک و نوجوان پیش‌بینی شده است. این دو هیئت متکفل سیاست‌گذاری و نظارت بر انجام صحیح امور حوزه کتاب هستند.

وی ادامه داد:‌ متأسفانه هیئت نظارت بر ضوابط نشر بزرگسال و کودک حدود سه سال تعطیل بود و در سال‌های پایانی دولت گذشته مورد توجه واقع نشد. با اهتمامی که انجام شد، در ماه‌های اخیر اعضای این هیئت توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی و کار خود را به سرعت آغاز کردند. در طول چهار ماه اخیر هر یک از هیئت‌های به طور منظم ماهی دو جلسه برگزار کرده و دستاوردهای خوبی نیز به همراه داشته‌اند.

ظریفیان در خصوص اضافه شدن دو عضو جدید در هفته‌های گذشته به هیئت نیز گفت:‌ ترکیبی که وجود داشت، پنج نفر از شایستگان و برجستگان حوزه کتاب بودند که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشخیص داد دو نفر دیگر را مجدداً به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد دهد تا هیئت، جامعیت بیشتری پیدا کرده و از تخصص ها و تجارب بیشتری بهره‌مند شود.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقدامات هیئت نظارت بر ضوابط نشر در ماه‌های گذاشته یادآور شد:‌ اساس کار هیئت نظارت سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری حوزه کتاب و نظارت بر اجرای صحیح سیاست‌هاست. در این زمینه بررسی برخی آیین‌نامه‌ها مانند آیین نامه ارزیابی کتاب کودک و نوجوان در حال اصلاح است، بررسی و تدوین برخی کاربرگ‌هایی که ناظر به مسائل تخصصی و مسائل مبتلی به نشر است را شروع کردیم و مواردی را نیز به تصویب رساندیم، در حوزه کتاب دیجیتال و نشر الکترونیک مصوبه داشتیم که اعلام خواهد شد و درباره برخی از کتاب‌هایی که نیاز به تصمیم‌گیری هیئت داشته است. همچنین درباره پنج کتاب نیز در شورا تصمیم‌گیری شده است.
ظریفیان درباره رویکرد اداره‌کل توسعه کتاب نیز تصریح کرد:‌ سیاست کلی ما عمل به مصوبه و ضوابط نشر است، ما نه بیش از آن ضوابط و نه کمتر از آن اقدام نخواهیم کرد،‌ اینکه بخواهیم سهولتی در روند صدور مجوز داشته باشیم، این اتفاق افتاده است. با همتی که دوستان کردند و توجه به این مسئله بر اساس ضوابط نشر تلاشمان این است که با سرعت بیشتری عمل کنیم. اگر مواردی وجود داشته باشد،‌ چه خود افراد مراجعه کنند و چه ما خودمان مطلع بشویم، تلاشمان این است که در کوتاه‌ترین زمان بتوانیم به وظایفمان عمل کنیم.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه